Julkinen liikenne Suomen sisällä

Sanon sen nyt heti kättelyssä: sillä jumalan sekunnilla, kun minulla on varaa ylläpitää omaa autoa, en astu jalallanikaan julkisuus kulkuneuvoihin oman maan kamaralla kuin täysin poikkeuksellisissa tilanteissa. Maassamme yritetään verotuksella ja ihmeellisillä pykälillä kovasti kieltää yksityisautoilu, samalla kun julkinen liikenne on suurimmaksi osaksi tehty liian kalliiksi, kattamattomaksi ja epämukavaksi. Täyden junalipun hinnan maksavan on ihan turha haaveilla matkustavansa esimerkiksi paljon kulkemaani reittiä Turku-Kuopio muka halvemmalla, kun ei ole omaa autoa alla - freaking 60 euroa ja yli tuosta pätkästä junassa aikuisen lipulla! Kutsukaa vain luonnon vihaajaksi, mutta oma auto tänne heti.

Vihani pitkänmatkan julkiseen liikenteeseen alkoi about 2008, kun aloin liikkua tuota maagista kuutta tuntia poikaystäväni perässä. Parhaan kokemukseni mukaan polkupyörää on hyvin epämukava kuskata junassa, mikäli se hajoaa matkalle ja osa matkasta taitetaan tilatakseilla, joissa pyörälle ei oikein ole paikkaa muiden matkustajien matkatavaroiden keskellä. Kotiin pääsin lopulta kolme tuntia aikataulusta myöhässä eli keskellä yötä. Ei kulunut kai montaa viikkoa, kun tuo kyseinen vaivalla tänne tuomani pyörä pöllittiin. Kele.

Jokaisella opiskelijalla on taatusti runsas litania haukkuvia adjektiiveja kuvaamaan suhdettaan Valtion Rautateihin. Venattu on rauhassa niin helkkarin monta tuntia, että ylimääräinen kirja ja extraeväät ovat jo vakiokamaa omassa kassissani. Tarjouslippujen tulo markkinoilla halpabussien pakottamana oli kiva juttu, mutta yleensä joko välit tai matkustusajat ihan mahdottomia minulle. Onnenpotkuja samaa väliä kyntävälle ovat sarjaliput, joita joskus saa jopa viidenkymmenen prosentin alennuksella, viimeksi tartuin 10 matkan settiin ja säästöä kolisi reippahasti. Eikä tarvitse kitsastella sen mukaan, mitä vuoroa valitsee, voi mennä samantien kalliimmalla. Tuo VR:n tarjoussysteemi "kysynnän mukaan" on kanssa yksi naurunaihe: taktiikkanahan oli se, että lasketaan ehkä eurolla tyyliin yhden vuoron hintaa koko valtakunnassamme, kun samalla esimerkiksi tällä omalla välilläni hinnankorotus on parhaimmillaan jopa yli kymmenen euroa. Ennen muutoksia opiskelija kulki välin kolmeenkymppiin, nyt siitä kiskotaan parhaillaan tosiaan neljääkin kybää. Kilpailun avaaminen raiteille, kiitos!

Koirankin kanssa tesmattu, no thanks.
Miksi sitten kuljen pääsääntöisesti junassa? Matkustusaika on kolmisen tuntia lyhempi kuin bussilla. Bussissa ei voi lukea, sillä tulee huono olo. Läppäriin ei saa virtaa. Busseillakin olen mennyt Suomessa eri välimatkoja jonkun verran, eikä kokemukset ole vakuuttavia. Koska muu julkinen liikenne keskellä yötä lentoasemalta kotiin ei oikein toimi, olen ollut oikea kantis Matkahuollon yöbusseille. Se on toimiva linja, kunhan ei joudu istumaan kenenkään vieressä. Busseissa on niin sikavähän tilaa istua, että ventovieraan kanssa matkaaminen ei ole pidemmän päälle elämys. Etenkään jos tämä vieras kuuluu seurueeseen, joka matkustaa humalassa ja vielä tarjoaa minulle yömyssyjä. No thanks. Kuuluisa Onnibus on jäänyt minulle sen melko huonojen tarjolla olevien reittien ja matkustusaikojen takia etäiseksi, tosin pari kertaa olen sen tesmannut ja todennut ihan yhtä toimivaksi/huonoksi kuin muut bussifirmat. Ensi viikolla olen menossa Helsinkiin Onnibussaillen, katsotaan millaisia kokemuksia tulossa.

Kuten siis mainitsin jo lentopostauksessa, en todellakaan vihaa paikallaanistumista. Ajaminenkin on minulle tosi helppoa ja mukavaa, ajelin viime kesänä päivässä Sotkamosta Turkuun ilmastoimattomalla autolla ilman ongelmia. Autoillessa saa pysähdellä missä sattuu kun huvittaa, saa kuunnella mitä musiikkia haluaa, päättää itse omasta aikataulusta, pääsee ihan kohteen äärelle ja mikä parasta, ei tarvitse kuunnella karjuvia kakaroita/vinkuvia teinejä/kälättäviä mummoja! Kutsukaa vain ihmisvihaajaksi ja luonnon saastuttajaksi, mutta kokeilkaa ensin 2x/kk Turku-Kuopio-väliä kahdeksan vuotta ja kertokaa sitten.

Jack tykkää autoista ihan hulluna, parhaimmillaan ei halua lähteä sieltä pois.

Kommentit

Suositut tekstit