Keväinen Kiova ihastutti

Länsimaiselle ihmiselle harvinaisempi reissukohde Ukraina oli ennalta minulle ja kanssani matkustavalle siskolleni täysin tuntematon kohde, emmekä tienneet yhtään, mitä odottaa. Ukraine International Airlinesilla oli vuosi sitten keväällä kampanja, jossa lentoja Kiovaan ja takaisin sai yhteensä noin neljälläkymmenellä eurolla. Kampanja taitaa olla tänäkin vuonna käynnissä. Ihmeemmin miettimättä varasimme lennot, ja suosittelen ensi kevään reissuja harkitsevia tekemään saman!

Matkustimme lentoasemalta junalla ja metroilla, missä ei lopulta ollut mitään järkeä. Kiovassa taksit eivät ole kalliita, ja matka-ajassa olisi säästynyt paljon. Kotimatkalle otimme suosiolla taksin ihan jo aikaisen lähtöajankin takia. Muuten kuljimme kaupungissa metrolla ja kerran bussilla, eikä metrolippu kustantanut kuin noin 30snt. Metrot olivat erittäin käteviä, ajallaan ja länsimaisen siistejä. Liput ostetaan asemilta, ja niihin kannattaa varata pientä rahaa. Kiovassa kannattaa muutenkin varautua siihen, että vaikkapa noin kymmenen euron arvoisesta setelistä ei välttämättä ole antaa vaihtorahaa takaisin, tai se pitää erikseen hakea jostain. Hiemankaan isompi käteinen raha tuntui herättävän närkästystä, joten pyrimme maksamaan kaiken mahdollisimman käyvällä rahalla. Toisaalta asiakaspalvelijana ymmärrän itsekin miten paljon v*tutuskäyrä nousee, kun aamun kolmas viidenkympin seteli isketään kouraan, ja ostoksena on joku euron suklaapatukka...

Metrotunneleissa myytiin huomattavan paljon erilaisia kukkia, joka alan ihmisenä kiinnitti tietysti huomioni. Kukkia myös ostettiin paljon, useimmiten ruusuja, eivätkä niiden hinnat olleet kuin murto-osan Suomen vastaavista. Myös  leivonnaisia myyviä pikkuruisia kojuja oli paljon, mutta ainakaan meidän kohdallemme osuneet ostokset eivät olleet niin hyviä kuin kuvittelimme. Tai sitten vertasimme muihin Kiovassa syömiimme asioihin, joista myöhemmin oma postauksensa.

Hostelliksi valikoitui ylistystä saanut Dream House Hostel Kiev, jossa otimme viiden päivän reissullemme kahden hengen huoneen omalla kylppärillä ilman aamupaloja. Hostelli oli siisti, tosi hyvällä sijainnilla ja kaikinpuolin toimiva. Sen alakerrassa sijaitsevasta baari-ravintolasta sai myös erinomaista ruokaa, joka oli tosin Kiovan yleiseen hintatasoon nähden hieman korkealle hinnoiteltua. Maksoimme tämän euron-parin lisän mielellämme helppoudesta.

Yövyn nykyisin reissuillani enää harvoin hostellissa, mutta tällä kertaa se osoittautui hyväksi vaihtoehdoksi. Emme laittaneet itse ruokaa, mutta käytimme hostellin jääkaappia kaupasta ostettujen eväidemme säilömiseen. Myös hostellin yleinen rento fiilis oli jotenkin juuri tähän kohteeseen tervetullut lisä. Voin suositella Dream Housea muillekin, koska lähistöllä oli tosiaan ravintoloita ja palveluita reilulla kädellä, mutta sijainti oli silti rauhallinen. Ainoastaan kunnon ruokakauppaa jäimme kaipaamaan.

Kevät sattui osumaan reissullamme juuri sopivaan saumaan niin, että joka päivä oli lämmin. Parhaina mittarin asteikolla päästiin parinkympin kieppeille, ja uskaltauduin jopa kerran istumaan terassilla lounaalla ihan t-paidassa. Kevät oli jopa kuukautta aikaisemmassa kuin Suomessa.

Kiova yllätti kyllä kauneudellaan! Sen upeat kirkot, kaunis vanha arkkitehtuuri ja yleinen vehreys olivat jotain, mitä en osannut vanhalta neuvostovaltiolta kuvitella. Omaan silmääni tosin viihtyisyyttä edesauttoi varmasti juuri alkamaisillaan oleva kirsikoiden kukinta, runsaat sipulikukat ympäriinsä ja vihertämään alkava nurmikko. Kaupunki oli siisti ja hyvin hoidettu, eikä siellä tullut edes pimeällä kulkiessa yhtään ahdistava olo.

Funikulaari, jolla matkustimme korkealle mäelle kirkon ympäristöön.

Seurasimme kirkon luona sinne ja sieltä kiiruhtavia paikallisia, kun kerran satuimme nurkille juuri sunnuntaina aamupäivän puolella. Itseäni yllätti se, miten runsain mitoin meidän ikäisemme parikymppisetkin trendikkäät kaupunkilaisnaiset kääräisivät huivin päähänsä ja suuntasivat korkokengissään messuun. Ortodoksisuus elää Ukrainassa ilmeisen vahvana nuoremmissakin polvissa. Vai liekö niitä anteeksiantoa kaipaavia syntejä tullut tehtyä runsain mitoin...

Emme olleet suunnitelleet kaupunkiin mitään ohjelmaa itsellemme, vaan lähinnä käppäilimme pitkin poikin ja katsoimme, mihin satuimme tulemaan. Kävimme tavoitteellisesti lähinnä isommalla ostoskujalla. Hintataso oli todella halpa, ja ostettavaa olisi ollut runsain mitoin. Emme kuitenkaan sortuneet shoppailemaan sen ihmeemmin.

Kiova tuntuu muiden Euroopan pääkaupunkien tapaan hyvinvoivalta. Ihmiset kulkivat huomattavan usein kalliit airpods-kuulokkeet korvillaan, ja trendikkäät nuoret viettivät aikaansa kikatellen porukoissa keskustan ostoskeskuksen edessä juomassa olutta.

Turistille kyrilliset aakkoset voivat tuottaa paikoin harmaita hiuksia, mutta onneksi esimerkiksi ravintoloissa ja metroasemilla kirjoitukset oli saatavilla ihan englanniksikin. Tapaamistamme asiakaspalvelijoista lähes kaikki osasivat englantia edes auttavasti. Postin leidi sen sijaan kielitaidottomuutemme tajutessaan kokeili puhua kovempaa, ja sitten ilmeisesti venäjäksi...

Kiova on suomalaiselle erittäin hyvä matkailumaa sen hintatason, helppouden ja mielenkiintoisuuden vuoksi. Vain kahden tunnin lento ei ehdi kuluttamaan hermoja kovin paljoa. Meille viiden päivän reissu maksoi lentoineen, majoituksineen, ruokineen ja juomineen noin 200e per pää, mikä on mielestäni älyttömän vähän! Söimme ravintoloissa keskimäärin kaksi kertaa päivässä, joimme alkoholijuomia ja kävelimme yleensä ensimmäiseen vastaantulevaan ravintolaan. Kiovassa tottui olemaan liiemmin katsomatta hintoja, mikä on pienituloiselle tarkan markan ihmiselle aivan ihana fiilis. Tältäkö joistain tuntuu aina! Kiovan reissulla suosittelen erityisesti juuri syömään, ja tästä teen tosiaan myös ihan oman postauksensa. Myös päiväreissu Tsernobyliin tulee saamaan oman tilansa myöhemmin.